WYMYŚLONA RZECZYWISTOŚĆ - FOTOGRAFIA KONCEPCYJNA
"Chyba nic nie potrafi w równie pełny sposób wyrazić przemyśleń i opinii
artysty fotografa co zdjęcie koncepcyjne. Za tego typu obrazami z reguły
ukrywa się jakieś szczególne znaczenie, często cała historia. Ponieważ
zadaniem zdjęć koncepcyjnych nie jest dokumentowanie żadnych
rzeczywistych zdarzeń ani chwil w czasie, tak jak to jest w przypadku
zdjęć innych typów (...), esencją tych obrazów
jest ich wyraz, wywoływane przez nie wrażenie. Uprawianie tego gatunku
fotografii wymaga zwykle niemałych nakładów czasu, sił i pieniędzy.
Trzeba włożyć wiele wysiłku w przygotowanie scenerii i w samą realizację
projektu, wliczając w to ogrom pracy przed sesją i po niej. Niektórzy
sądzą, że zdjęcia koncepcyjne polegają na umieszczeniu niemowlęcia w
strąku groszku albo we wnętrzu kwiatka, ja jednak uważam, że dobre
zdjęcie koncepcyjne musi mówić prawdę o dzieciństwie — nieważne, jak
fantastyczna jest sceneria.
Robiąc zdjęcia koncepcyjne, często czujemy się, jakbyśmy spacerowali po
krawędzi metaforycznej przepaści; obrazy tego rodzaju wyjątkowo szybko
mogą się znudzić i zacząć być odbierane jako kontrowersyjne. Aby uniknąć
tej pułapki, trzeba się starać przedstawiać swoje pomysły w subtelny
sposób i zawsze uwidaczniać w kadrze osobowość danego dziecka lub
specyfikę czasu dzieciństwa. Nawet teatralne obrazy muszą mówić widzom
coś prawdziwego. Na tym właśnie polega sztuka.
Przy robieniu zdjęć koncepcyjnych każda sesja powinna się zacząć od castingu. (...) Większość rodziców przychodzi z nastawieniem w rodzaju: "pewnie, że nie
mam nic przeciwko, żebyś za darmo zrobiła piękny portret mojego
dziecka". Niełatwo im wyjaśnić, że celem nie jest jak
najpiękniejsze sportretowanie ich dzieci, lecz zilustrowanie jakiejś
wybranej idei. Zdjęcia fantastyczne polegają na tym, że
fotografujemy to, co my chcemy fotografować, a nie to, czego chcą inni.

Przepiękne zdjęcia, woow!
OdpowiedzUsuń